شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی نیرویی علیه ثبات است

انقلاب ۱۳۵۷ زخمی بود که گروهی به ملت ایران تحمیل کردند و زنان از اولین و اصلی‌ترین قربانیان آن بودند

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با یک روزنامه ایتالیایی گفت که «برای خدمت به ملتم ایستاده‌ام تا به آن‌ها و جنبش آن‌ها برای بازگشت به حاکمیت ملی کمک کنم.»

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی «پرانتزی» در تاریخ ایران است که به‌زودی بسته خواهد شد. 

این گفت‌وگو در آستانه یک سالگی خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی روز ۱۴ سپتامبر در اونیره (AVVENIRE) منتشر شد که یکی از نشریات مهم کشور ایتالیا است و رسانه واتیکان و کلیسای کاتولیک شناخته می‌شود. 

شاهزاده رضا پهلوی در این گفت‌وگو گفت که انقلاب ۱۳۵۷ «زخمی بود که گروهی به ملت ایران تحمیل کردند و زنان از اولین و اصلی‌ترین قربانیان آن بودند.» 

او گفت که انقلاب ۱۳۵۷ دلایل زیادی داشت، از جمله «ناکامی دولت در اطلاع‌رسانی پیشرفت و موفقیت‌های کشور، تهدید نیروهای اسلام‌گرا و مارکسیست، و مداخله عوامل خارجی.»

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که باید از گذشته درس گرفت و بر آینده تمرکز کرد. او گفت: «خوشبختانه نسل امروز از اشتباه‌های پدران و مادرانش درس گرفته است و مسیر درست را می‌شناسد و قدر پیشرفت‌های گذشته را می‌داند و خواهان بازآفرینی آن‌ها است.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی ضمن ابراز اطمینان از پیروزی مردم برای «آزادی ایران»، درباره خیزش سراسری یک سال اخیر ایرانیان در داخل و خارج از کشور گفت: «ما به حمایت بین‌المللی بیشتری برای رسیدن به هدفمان نیاز داریم. سیاستی که غرب به شکل فوری و بی‌سابقه‌ای برای عقب راندن حمله پوتین به اوکراین در پیش گرفت نمونه‌ای از اقداماتی است که در مورد جمهوری اسلامی هم باید صورت گیرد. این امر به‌ویژه در زمانی صادق است که می‌بینیم کشورهای غربی تسلیم باج‌خواهی رژیم می‌شوند و به استراتژی شکست‌خورده مماشات بازمی‌گردند.»

او درباره نقش خود در این راه گفت: «همیشه گفته‌ام که من دورنمایی از آنچه ملت ما می‌تواند باشد به هم‌وطنانم ارائه می‌دهم . من برای خدمت به ملتم ایستاده‌ام تا به آن‌ها و جنبش آن‌ها برای بازگشت به حاکمیت ملی و انتخابات آزاد و عادلانه کمک کنم. این تنها ماموریت من در زندگی سیاسی‌ام است.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های فرهنگی ایران باستان گفت:‌ «ایرانیان از تحمیل دیکتاتوری مذهبی خسته‌اند و این به معنای نفرت از اسلام یا دین یا اعراب نیست.» او افزود: «ایرانیان آن‌قدر باهوش‌اند که میراث باستانی و پیش از اسلام را گرامی می‌دارند و برای جامعه‌ای سکولار تلاش می‌کنند که آن ارزش‌ها و آن فرهنگ را ترویج کند، بدون اینکه ضد عرب یا ضد‌ اسلام یا ضد دین باشد.» 

او تاکید کرد که بخش بزرگی از مردم ایران مذهبی‌اند و دین امری خصوصی است. او افزود: «از نظر من، همه مردم ایران برابرند و قانون و جامعه باید در چهارچوب حکومت سکولار، که در آن دین و دولت جدا هستند، با مردم رفتار برابری داشته باشد.» 

شاهزاده رضا پهلوی گفت که ایران سکولار، مداراگر، و آزاد «قابل تصور» است و در طول تاریخ نیز چنین بوده است. او گفت جمهوری اسلامی وقفه یا «پرانتزی» در تاریخ ایران است که باید بسته شود. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت در انتظار روزی است که ایرانیان دیگر به‌دلیل جایگاه مذهبی یا غیره دیگر با عنوان «اقلیت» یا «اکثریت» در نظر گرفته نشوند، بلکه بار دیگر شهروندانی برابر باشند و در کنار هم زندگی کنند.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین ضمن اشاره به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین و نیز تهدید روزنامه‌نگاران در بریتانیا و مخالفان سیاسی در سراسر اروپا گفت تا زمانی که اروپا و بقیه جهان این واقعیت را نپذیرند که «تا وقتی جمهوری اسلامی بر سر کار است، با تهدید و وحشت مواجه‌اند، چیزی تغییر نخواهد کرد و جمهوری اسلامی به ترور علیه جهان ادامه خواهد داد.» او گفت: «این رژیم نیرویی است علیه ثبات و تا زمانی که از بین نرود، بی‌ثباتی ادامه خواهد داشت.»